پیتاریس
خانه / وکس / وارد کنندگان انواع پلی اتیلن پی وکس در ایران

وارد کنندگان انواع پلی اتیلن پی وکس در ایران

پلی اتیلن پی وکس، نوعی روان کننده خارجی بوده که استفاده از آن در صنعت، بسیار متداول و رایج می باشد. این ماده بر پایه پلی اتیلن ساخته می شود و در دمای های پایین تر، در حلال های آلی حل نمی شود. برای این منظور لازم است که دمای آن تا حد معینی افزایش یابد. 

حلال هایی همچون هیدروکربن های کلرینه، آلفاتیک ها و اغلب حلال های غیر قطبی، توانایی حل کردن این ماده در خود را دارند. البته در مورد این حلال ها نیز دمای بالا مطرح هست. 

ساختار خطی، شفافیت، فاقد بو و بی رنگی از مشخصات این ماده صنعتی و پرکاربرد به شمار می رود. در واقع این ماده، متشکل از کریستال های جامد و یکدستی است که تحت فشارهای پایین و متوسط ساخته می شوند.

وارد کنندگان انواع پلی اتیلن پی وکس در ایران

منظور از پلی اتیلن چیست؟

منظور از پلی اتیلن چیست؟در یک تعریف کلی از پلی اتیلن باید گفت این ماده، نوعی پلیمر گرمانرم است. منظور از این اصطلاح این می باشد که همزمان با رسیدن به نقطه ذوب، از حالت جامد به حالت مایع تغییر می کند و زمانی که با کاهش دما به نقطه انجماد خود می رسد، مجددا تغییر حالت داده و جامد می شود. 

پلی اتیلن حاصل واکنش شیمیایی اتیلن بوده که غالبا از ترکیب چندین گاز طبیعی با نفت خام تشکیل می شود. حروف PE نام اختصاری آن است. 

کاربرد محصول مذکور، بسیار زیاد است. به طوری که در صنایع متعددی همچون پلاستیک سازی، لوله سازی، ساخت منبع های آب و… مورد استفاده قرار می گیرد. 

بسته به دانسیته یا همان چگالی، چند گروه مختلف از پلی اتیلن ها، تولید می شوند. این پارامتر بر وزن مخصوص، اندازه زنجیره پلیمری، تعداد شاخه های کربنی و نوع آنها ثاثیرگذار است. 

انواع پلی اتیلن عبارتند از:

  • پلی اتیلن سنگین که با نماد HDPE نشان داده می شود. 
  • پلی اتیلن سبک با نام اختصاری LDPE
  • پلی اتیلن خطی با دانسیته پایین یا همان LLDPE 
  • پلی اتیلن با دانسیته متوسط MDPE
  • پلی اتیلن پی وکس 

لازم به ذکر است که در سال ۱۸۹۸ برای اولین بار، شیمیدانی آلمانی تبار، موفق به کشف پلی اتیلن شد. 

پلی اتیلن سنگین یا HDPE چیست؟

پلی اتیلن سنگین یا HDPE چیست؟پلی اتیلن سنگین یا HDPE از مشتقات نفتی محسوب می شود. به صورت تقریبی برای تولید هر یک کیلوگرم از این نوع پلی اتیلن، حدود یک کیلو و هفتصد و پنجاه گرم نفت، نیاز است. 

نکته حائز اهمیت در مورد این گروه از پلی اتیلن ها، قابلیت بازیافت آنها می باشد. به عبارتی رایج ترین نوع هم، محسوب می شوند. اولین مواد پلاستیکی که پا به عرصه ظهور گذاشتند، نیز از همین جنس بودند. 

فشردگی در زنجیره پلیمری این ماده، سبب بالا رفتن چگالی آن شده است. به موازات افزایش این پارامتر در پلیمرها، قابلیت انعطاف آنها، کاهش می یابد و حالت خشک و شکنندگی بیشتری به خود می گیرند. از این رو ضربات مکانیکی، می تواند سبب آسیب بیشتر به آنها در مقایسه با نوع سبک تر، شود. 

مقاومت این محصول در برابر مواد شیمیایی مختلف، بالا بوده و منجر به کاربرد وسیع آن در صنایع شیمیایی از جمله پتروشیمی گردیده است.

همچنین قابلیت آن در تولید طیف وسیعی از لوازم و وسایل تجارتی مثل قالبهای مختص نگهداری سوخت، صندلی هایی که در برابر تابش مستقیم آفتاب و شرایط جوی قرار می گیرند، لوله هایی که در پروژه های عظیم انتقال آب به کار می روند، لوله های فاضلاب، اسباب بازی‌های و…، به وضوح دیده می شوند. 

در رابطه با شکل اولیه پلی اتیلن سنگین، باید اشاره کرد که حالتی یکنواخت دارد و کاملا خالص است اما شفافیت آن بسیار کم بوده و هیچ رنگی ندارد. در برخی مواقع به آن رنگدانه اضافه می کنند. عمده ترین رنگ هایی که برای این منظور استفاده می شود، شامل سبز، سفید، قرمز، آبی، زرد و مشکی است. 

این پلیمر سخت، به عنوان عایق الکتریسته، کاربرد فراوانی داشته و توانایی بالایی در برابر حرارت از خود نشان می دهد.

انواع پلی اتیلن پی وکس را نام ببرید

انواع پلی اتیلن پی وکس را نام ببریدپلی اتیلن پی وکس که سبب تفکیک مذاب از فلز می گردد معمولا دو نوع مختلف دارد. امولسیونی و غیرامولسیونی این دو گروه می باشند. تفاوت آنها به جرم مولکولی شان مرتبط است. آزمایشات متعدد حکایت از آن دارد که این پارامتر بین دو هزار تا چهار هزار متغیر است.

این گروه پلیمری نیز برای مواد با اسیدیته های متفاوت، مناسب بوده و تنش های شکننده در محیط هایی با شرایط گوناگون را تحمل می کند. 

از آن به عنوان عاملی جهت پخش و فعال نمودن پلی اتیلن، استفاده می شود. میزان مصرف آن هم نه تنها در کشور ما بلکه در سطح جهان، بالا بوده و این امر به تولید هرچه بیشتر آن منجر خواهد شد. 

درجه خلوص بالاتر، از ویژگی های انواع پلی اتیلن پی وکس به شمار رفته و عملکرد بهتر و مطلوب تری نیز از آن دیده می شود. زیرا هم جرم مولکولی یکنواخت تری در مقایسه با سایر پلی اتیلن ها دارد و هم از نقطه ذوب مناسب تری برخوردار است.

ویژگی های فوق سبب می شود تا در فرآیند اکستروژن به کمک این ماده، حجم تولید نهایی نزدیک به سی درصد، افزایش یابد. گفتنی است برای تولید آن می بایست واکنش ها و مراحل متعددی انجام گیرد. 

گاز اتیلن، می بایست در هگزان حل و به کمک کاتالیست، پلیمریزاسیون صورت گیرد. این واکنش در راکتور سه فازی رخ می دهد که هم پلیمر و هم وکس با مقداری حلال وارد خروجی می شوند. 

علت نامگذاری این محصول به نام وکس این است که، وکس در دماهای معمولی، به شکل جامد و در دماهای بالاتر به صورت مایع است. پلی اتیلن پی وکس نیز به طور مشابه با تغییرات دمایی انقباض و انبساط می یابد. 

برخی از کاربردهای آن شامل تولید مداد رنگی، مداد شمعی، محصولات پلاستیکی، تزریقی، بسته بندی های لبنیات و مواد غذایی مختلف، عامل ضد آب در انواع تخته های چوبی مانند ام دی اف،  لوله های آب، فاضلاب و گاز، ساخت شمع های متنوع، پارافین کلره، مواد آرایشی و بهداشتی، تایرهای لاستیکی می باشد.

میزان واردات پلی اتیلن در ایران

میزان واردات پلی اتیلن در ایرانمیزان واردات پلی اتیلن ایران، زمانی که تقاضای آن بالا رود، افزایش می یابد. در واقع وارد کنندگان انواع پلی اتیلن پی وکس در ایران، با هدف جبران کم و کاستی های بازار داخلی، اقدام به واردات این محصولات می نمایند. 

علاوه بر این، جنبه زیست محیطی آن نیز در نظر گرفته می شود. چراکه به هر حال، این مواد از مشتقات نفتی بوده و فرآیند تولید آنها با سلامت محیط زیست، سازگار نمی باشد. از این رو با وارد کردن آنها از سایر کشورها می توان، قدم موثری در این زمینه برداشت. 

مطلب پیشنهادی

خرید وکس پلی اتیلن پی وکس با قیمت عالی

وکس پلی اتیلن برای سطوح مختلفی مانند فلز و پی وی سی به عنوان روان کننده عمل می کند و موجب براقیت آنها می شود. جهت خرید وکس پلی اتیلن پی وکس با قیمت عالی می توان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما